piątek, 15 grudnia 2023

Ptasie drzewa, ptasie owoce

Prawie 12 lat temu pisałem o dokarmianiu ptaków zimą i ich wpływie na rozmnażanie się drzew i krzewów. Proces ornitochorii jest znany od lat i został dogłębnie zbadany. Ja również przez ten tuzin lat - w sumie tuzin zim powinienem napisać poprawnie - dokonałem wielu obserwacji ptaków i gatunków drzew, na które przylatują, jak na darmową stołówkę.

Postaram się w tym artykule pokazać te ptaki i drzewa. To tylko wyniki moich obserwacji - żadne naukowe wnioski. Warto posiadać w ogródku takie gatunki roślin, które stanowić będą zimą, w tych trudnych miesiącach, miejsce pożywienia dla wielu ptaków.

Klony i gile

Szczególnie klon ginnala (Acer tataricum subsp.ginnala) i klon tatarski (Acer tataricum), które utrzymują skrzydlaki na gałązkach aż do wiosny. Ich nasiona to przysmak gili. Podobno gile lubią też owoce jesionów (Fraxinus).

Gile

Gile

Gile

Ostrokrzew i kosy

Po pierwszych większych mrozach do moich owocujących ostrokrzewów przylatują kosy. Widocznie lubią te owoce dopiero po przemrożeniu. U mnie to krzewiasty ostrokrzew Meservy (Ilex meserveae).

Kosy

Kosy

Jarząb dalekowschodni i kosy

Przez pierwsze lata owocowania jarząb dalekowschodni (Sorbus commixta) utrzymywał owoce aż do wiosny. Później zwiedziały się o nim kosy i już późną jesienią wyjadają owocki co do jednej sztuki.

Kosy

Kosy

Jarząb mączny i kawki

Spacerując jesienią byłem świadkiem nalotu kawek na duże drzewo jarzębu mącznego (Sorbus aria). Dojrzałe owoce znikały z gałązek bardzo szybko.

Kawki

Kawki

Kawki

Orzech włoski i gawrony

Myślę, że każdy czytelnik tego bloga widział, jak gawrony próbują z wysokości wypuścić z dzioba orzecha włoskiego i roztłuc skorupę. Jeszcze najlepiej, aby zdążyć przed nadjeżdżającym samochodem. Tak, orzechy orzechów włoskich (Juglans regia) to przysmak gawronów. Oczywiście przy okazji takie orzechy bywają gubione, co przyczynia się do ekspansji tych drzew.

Gawrony

Gawrony

Gawrony

Dąb szypułkowy i sójki ze srokami

Wiele razy jesienią i zimą widuję sójki w ogrodzie. One są szybkie i wszechobecne. Często toczą walki ze srokami. Zastanawiałem się zawsze, co je tu sprowadza. Dopiero wiosną, przy pracach porządkowych po zimie, wiedziałem o co chodzi. One roznoszą żołędzie i ukrywają je w różnych miejscach - przechowalniach na gorsze czasy. Oczywiście żołędzie bardzo łatwo potem kiełkują, co przyczynia się do masowego rozmnażania dębów szypułkowych (Quercus robur).

Sójki

Sójki

Sosna czarna i sikorki

Często zimą widywałem nalot sikorek na szyszki i pędy sosny czarnej (Pinus nigra). Najwidoczniej przylatywały po ukryte w szyszkach nasiona.

Sikorki

Sikorki

Dzięcioły w ogrodzie

Gdy drzewa już mocno urosły to zaczęły ogród odwiedzać dzięcioły. Niestety nie mam pojęcia, czego dokładnie szukały.

Dzięcioł

Dzięcioł

Dzięcioł

Mazurki, wróble i sikorki

Zawsze drobnemu ptactwu coś smakowitego wywieszam na drzewach albo sypię do karmnika. Gromadzą się wtedy chmary sikorek, mazurków i wróbli. Ja wierzę, że przyczyniają się one potem do zmniejszenia liczby owadzich szkodników w ogrodzie.

Sikorki

Sikorki

Mazurki

Oczywiście wielu gatunków ptaków nie rozpoznaję (nie znam się na tym), a wiele innych ciężko jest mi sfotografować - nie specjalizuję się w takiej fotografii i nie mam specjalistycznych obiektywów. Widywałem u siebie sroki, rudziki, grubodzioby czy sowy.

Może macie inne przykłady ptaków w Waszych ogrodach w innych regionach Polski?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz