poniedziałek, 27 lipca 2020

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Dość ciekawie wygląda strzępolistna odmiana leszczyny, czyli orzecha laskowego. Jej liście zupełnie nie przypominają tych leszczynowych. Ba, moim zdaniem, spotykając to drzewko (a częściej krzew do 5 metrów wysokości, mocno rozrastający się na boki) będziemy przekonani, że spotkaliśmy jakiś mało znany gatunek. Ja miałem to szczęście, że mój krzew obsypany był owocami. I były to orzechy przypominające te laskowe więc miałem pewność, że to jakaś leszczyna.

Leszczyna pospolita 'Heterophylla' ma węższe, ale pierzasto powcinane liście z ostrymi, piłkowanymi klapami. Czasami liście dość długie, dłuższe niż szersze. Nie tak intensywnie zielone, jak u typowego przedstawiciela gatunku. Zarówno liście, jak i młode gałązki delikatnie, acz widocznie owłosione. Starsze gałęzie typowe dla gatunku. Owoce bardzo podobne do klasycznych orzechów laskowych, zarówno formą, jak i kolorystyką.

Literatura podaje, że można ją spotkać w lasach i parkach. Ja przyznam się szczere widziałem ją raz w parku w Łęczycy. Widzieliście ją w okolicy? Wygląda ciekawie i może być super zagadką dla gości ogrodu, co to jest za roślina?

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

Leszczyna pospolita 'Heterophylla'

6 komentarzy:

  1. GRatuluję ogromnej wiedzy i wytrwałości w pisaniu bloga. Znalazł Pan niszę i niech Pan nie schodzi z poziomu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za miłe słowa i wierzę, że się podoba. Zapraszam częściej - będzie się działo. Świat ogrodów jest niemal nieskończony :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja osobiście nigdy takiej leszczyny nie widziałem! Fajna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - robi wrażenie. Szkoda, że nie ma odmiany purpurowej strzępiastolistnej :-)

      Usuń
  4. Znalazłam ciekawe okazy w Warszawskim ogrodzie botanicznym polecam

    OdpowiedzUsuń