wtorek, 11 sierpnia 2020

Dąb bezszypułkowy latem

Bardzo się ucieszyłem podczas wczorajszego spaceru. Miejsce, które odwiedzałem dziesiątki razy, przy jednym z lokalnych parków, okazało się być tym, które często się odwiedza a czegoś nie widzi. Zlokalizowałem tam piękny, jeszcze dość młody, dąb bezszypułkowy. Aż przykro to stwierdzić, że tak popularnego gatunku jeszcze dobrze nie opisałem i nie zilustrowałem. Niestety w centrum kraju dość rzadko się spotyka tego dęba. Ostatni raz natknąłem się na niego nad morzem i w Górach Świętokrzyskich. A za często tam nie bywam. Czas nadrobić zaległości.

Dąb bezszypułkowy to pewnie trzeci, najczęściej występujący dąb w Polsce, po szypułkowym i czerwonym a przed omszonym i błotnym. Inne to już rzadkości, jak wielkolistny czy burgundzki. Dąb bezszypułkowy osiąga dużo mniejsze wysokości od szypułkowego - góra 20 metrów. Dąb ten preferuje suchsze stanowiska i mniej kwaśne. Liście ma dużo płycej klapowane i nieco ciemniejsze od szypułkowego. Jak się dłużej popatrzy na nie, to widać dobrze tę różnicę. Żołędzie są osadzone w kącikach i posiadają bardzo krótką szypułkę. Stąd nazwa. Właśnie zaczynają być widoczne.

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Dąb bezszypułkowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz