czwartek, 28 października 2021

Przetwory z nieszpułki

Nieszpułka rzadko jeszcze gości w naszych ogrodach. A szkoda, bo nie tylko jest drzewkiem owocowym, dobrze sobie radzącym w naszym klimacie, to jeszcze jest rośliną ozdobną. Ładnie kwitnie, owoce ma specyficzne, a jesienią pięknie się przebarwia na żółte tony.

Po pierwszych przymrozkach można zrywać jej owoce. Co prawda są za twarde, aby je konsumować na surowo, ale można je podpiec z cukrem w piekarniku i posmakować. 

Ja po kilku latach od posadzenia zebrałem z mojego drzewka 2 kg owoców i w tym roku zrobiłem konfiturę. 2 lata temu była nalewka. Ale owoców było mało więc tylko nieduża karafka.

Przepis na konfiturę z nieszpułki

Owoce umyłem, wyciąłem wystające resztki kielicha, pokroiłem. Niestety bardzo trudno z niej wydobyć pestki. Każdy owoc ma ich pięć. Są małe ale twardawe. Wszystko wrzuciłem do garnka. Podlałem wodą i zacząłem gotować. Mimo twardości nieszpułka dość szybko uległa rozpuszczeniu. Co prawda dłużej musiało to potrwać i wymagało kilkukrotnego dolewania wody, aż większość owoców się rozgotowała, ale się udało. Teraz nastąpił najtrudniejszy moment. Potrzebne jest duże i dobre sito, aby oddzielić pestki od pozostałej masy. Z tym schodzi się najdłużej i potrzebna jest skuteczna metoda. Takiej chyba jeszcze nie ogarnąłem. Natrudziłem się mocno.

Jak uda się już oddzielić pestki, to do masy owocowej dodajemy cukru. OK 1/3 masy nieszpułki, którą wrzuciliśmy do garnka. Dla smaku można dodać miodu lub / i cynamonu. Jak kto lubi. Całość podgrzewamy do uzyskania konsystencji podobnej do konfiturowej. Następnie przelewamy dużym lejkiem do czystych słoiczków i mocno zakręcamy. Voila i smacznego - smakuje delikatnie cierpkawo ale wyśmienicie. W sklepie zapłacić trzeba ok. 25 PLN za ćwierćlitrowy słoiczek takiego rarytasu.

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Przetwory z nieszpułki

Macie jakieś inne, sprawdzone pomysły na przetwory z nieszpułki? A przede wszystkim, jak pozbyć się pestek w miarę sprawnie?

6 komentarzy:

  1. Ciekawe jak wygląda kwestia zdrowotna przy tego typu przetworach? Czy są one zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - owoce nieszpułki są bardzo prozdrowotne. Pisałem kiedyś o zaletach nieszpułki dla zdrowia. Polecam je.

      Usuń
  2. Bardzo dobre są też kompoty z nieszpułki, np. w połączeniu z płatkami róż.
    Pięknie wygladają na ogrodzie ,szczególnie jesienią.
    Właśnie rośnie mi najstarsza odmiana: apyrena

    OdpowiedzUsuń
  3. Nieszpułkę po zebraniu trzymamy aż zrobi się miękka i brązowa w środku. Takie owoce dopiero się przerabia

    OdpowiedzUsuń