wtorek, 8 grudnia 2020

Owoce paulowni puszystej

Jeśli ktoś ma problem z rozróżnieniem paulowni od katalpy to jesienią rozwieje swoje wątpliwości. Paulownie posiadają owoce podobne do orzechów. Katalpy mają fasolowate, zwisające długie strąki. Te owoce paulowni, pomimo, że z daleka wyglądają, jak orzechy, to nimi (w znaczeniu definicyjnym) nie są. Są to zdrewniałe torebki o elipsoidalnym kształcie. Początkowo są zielonkawe, a następnie brunatnieją i brązowieją. Charakterystyczne jest ich ostre zakończenie. Po pewnym czasie torebki pękają na pół i wysypują się z nich drobne uskrzydlone nasiona. Wyglądają wtedy, jak otwarte buźki bajkowych stworów. 

Taki jeden owocostan paulowni potrafi zawierać kilkanaście torebek, przyczepionych za pomocą szypułek. Wiszą one na gałązkach aż do wiosny, a czasami i dłużej.

Warto jeszcze wspomnieć, że już jesienią u paulowni widać pąki kwiatowe, z których w kolejnym sezonie rozwiną się kwiaty. To te małe, beżowe kuleczki na zdjęciach.

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

Paulownia puszysta - owoce

10 komentarzy:

  1. Ależ cudne te owoce! Muszę się rozejrzeć za tym drzewkiem na wiosnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosną to jest dopiero bajka. To jedno z piękniej kwitnących drzew w naszym klimacie.

      Usuń
    2. Niestety w naszym klimacie nie kwitną. Moja zawsze w jesieni zawiązywała mnóstwo pąków które w zimie umarzały.

      Usuń
    3. Kwitną, kwitną. Rok w rok.

      Usuń
  2. Mam -letnią paulownie,która w tym roku miała kilka kwiatów, a z nich jest kilka owoców. Chciałabym sam wychodować paulownie od podstaw. Pytanie: czy mam czekać aż sam orzeszek pęknie czy zerwać i wybrać nasionka? Owoce są jeszcze zielone

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym poczekał aż owoce zbrązowieją.

      Usuń
    2. Ja wychodowałam paulownię z nasionka kupionego w internecie. Rośnie niezwykle szybko. Po 2 latach miała już 3 metry wysokości

      Usuń
  3. Z obserwacji wywnioskowałem ,żeby obficie kwitła ,wiosną drzewo potrzebuje dużo wody

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje obserwacje tego nie potwierdzają. Znam drzewo, które kwitnie rok w rok w naszym mieście i to niezależnie od warunków pogodowych.

      Usuń