poniedziałek, 8 lipca 2013

Topola balsamiczna

Będąc na południu lub północy Polski dość łatwo można trafić na topolę balsamiczną. Bardzo często była sadzona przy drogach. Spotykałem okazy kilkunastometrowe.

Widać ją z daleka, gdyż poruszane wiatrem liście dość charakterystycznie mienią się dwoma barwami. Z wierzchu intensywnie zielone, błyszczące niczym polakierowane odbijają słońce. Od spodu jasnozielone wręcz jasnokremowe (czasami z rdzawym nalotem). Liście są duże, delikatnie piłkowane z żółtymi nerwami.

Topola balsamiczna ma wiele mieszańców. Dość trudno je rozróżnić. Być może zdjęcia poniżej nie przedstawiają czystej topoli balsamicznej ale właśnie jakiegoś mieszańca.
Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

Topola balsamiczna

8 komentarzy:

  1. Wspaniałe, szybkorosnące drzewo. Posadziłem na działce i po 5 latach jest najwyższe w okolicy, przerosło nawet 50 letni dąb.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na zdj. widać rosnącą u mnie nad rzeką klona topoli balsamicznej NE 42, mieszańca topoli kalifornijskiej z topolą maxymowicza, z innych mieszańców z udziałem topól balsamicznych spotyka się jeszcze często topole berlińską, o wąskiej koronie i żywozielonych liściach o pofalowanych brzegach, oraz topole NE41 tzw. Androscoggin, która od NE 42 różni się tylko troszkę mniej klinowatą nasadą liści oraz nieco bardziej podłużnym ich kształtem. Uwielbiam te drzewska :D Inne rzadziej spotykane są, odmiany takie jak żeński klon Oxford, i czysta topola balsamiczna (populus balsamifera ssp. candicans) o okrągławych liściach o nieco sercowatej nasadzie i wysoko osadzonej nieregularnej koronie oraz wiele innych których nawet ja mam problem z rozróżnieniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. mam takie drzewo, jeszcze dosyc mlode, dlugo nie moglem ustalic co to za odmiana i w sumie nie ustale dokladnie, bo mam jakiegos mieszanca. w okolicy rosna jeszcze tylko 4 takie same, wyraznie starsze drzewa, wyrosniete byki wyzsze od wiekowych lip, ktore tez mam. tamte bardziej przypominaja topole wloskie, ale to te same drzewa i tez meskie odmiany z ciemnoczerwonymi kotkami, ktore nie pyla (bo meskie). jako jedyny (poza wlascicielem tamtych 4) mam to drzewo w promieniu... sam nie wiem, bardzo wielu kilometrow :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja posiadam w swojej kolekcji topolę Simona (Populus simonii) oraz rarytas - topolę junańską (Populus yunannensis). Oba gatunki należą do sekcji Tacamahaca (azjatyckie topole balsamiczne).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prośba o zdjęcia topoli junańskiej jak już puści liście.

      Usuń
  5. Moja Populus yunannensis jest jeszcze młoda (ok. jednoroczne drzewo, jeszcze w donicy). Morfologicznie jest podobna do topoli Simona (podobna docelowa wysokość ok. 10-15 m, wąska korona, ale bez zwisających gałązek, długopędy żebrowane, liście wczesne lancetowato-romboidalne z klinowatą nasadą, liście letnie szersze, większe, jajowato-romboidalne z nieco zaokrągloną nasadą; ogonek krótki, zielony lub czerwonawy). Drzewko właśnie rozwija liście późne. Nie mam odpowiedniego sprzętu, aby zrobić zdjęcie (planuję kupić niebawem aparat fotograficzny). Dodam jeszcze, że jedna z moich topól Simona jest od 10 lat cięta na dosyć duże bonsai i obecnie mierzy zaledwie 1,5 m wysokości :) Mam jeszcze pytanie: jak w łatwy sposób ukorzenić sadzonkę miłorzęba ? Pozdrawiam, Rafał.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam Pana,
    Mam pytanie - czy odrost szybkorosnący od korzenia ściętej topoli balsamicznej (teren przy bloku mieszkalnym), może stać się silnym drzewem ? Odrost ma kilkanaście łodyg z liśćmi i ciekawi mnie, czy któraś łodyga utrwali się za kilka lat, jako porządny pień drzewa. Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam. R.

    OdpowiedzUsuń
  7. Raczy z korzenia nie będzie drzewa ale jest to możliwe mam bardzo dużo topoli z USA łatwo się przyjmują w bagnach z gałązek rosną do 3 metrów na rok lepsze niż drzewa tlenowe bo za darmo jeśli ktoś chce to pisać tokarzkazimierz5@gmail.com

    OdpowiedzUsuń