piątek, 9 września 2022

Owocuje dereń świdwa

Dereń świdwa (Cornus sanguinea) jest spotykany w naszych lasach i parkach. Rzadko, bo rzadko, ale się trafia (piszę o centrum naszego kraju). W sumie teoria mówi, że jest drugim w kolejności liczności rosnącym dereniem w Polsce, po dereniu właściwym. Dereń świdwa rośnie zarówno, jako małe drzewko do 4-5 metrów wysokości, a dużo częściej, jako rozrastający się na boki krzew (dzięki licznym odroślom korzeniowym). 

Początek września to czas dojrzewania jego jagodowych owoców. One wyglądają na czarne ale z bliska mają atramentowo-czarną barwę i zwisają na czerwonych łodyżkach. Owoce są delikatnie nakrapiane jasnymi, malutkimi plamkami. Część autorów podaje, że są one jadalne, inni, że wprost przeciwnie. Lepiej nie próbować moim zdaniem. Natomiast owoce te są bardzo chętnie zjadane przez ptaki.

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

Dereń świdwa owoce

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy kolor. Nie widziałem wcześniej takiego niezwykłego koloru.

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie to najpospolitszy dereń i w wilgotniejszych biotopach jest bardzo liczny, a jestem z centrum Polski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że derenia jadalnego i derenia białego jest więcej.

      Usuń
    2. Derenia jadalnego "w naturze" nie widziałem wcale, a biały się trafia ale rzadko.

      Usuń
  3. No to u mnie - też centrum - jest głównie biały i jadalny, a świdwy to trzeba się dobrze naszukać.

    OdpowiedzUsuń