czwartek, 9 czerwca 2022

Odświeżenie serwisu internetowego www.drzewapolski.pl

Po 3 latach prac i testów mogę ogłosić, że mój flagowy projekt, który prowadzę od 2005 roku, zyskał nowe szaty graficzne. Serwis internetowy, będący Atlasem Drzew, www.drzewapolski.pl został odświeżony, zmodernizowany i rozbudowany. Stary szablon poszedł do głębokiego archiwum, a zastąpił go nowoczesny projekt dostosowany pod urządzenia mobilne.

Zmiany, które wprowadza Google w swojej wyszukiwarce, ruchy konkurencyjnych serwisów przyrodniczych i pojawiające się nowe technologie spowodowały, że aby być w grze i trafiać do wszystkich osób, które interesują się drzewami, a szczególnie metodami na ich łatwe rozpoznawanie w terenie, muszę mieć nowoczesny, bezpieczny, responsywny i przyjazny użytkownikowi serwis www. Widziałem to po spadającej widowni. W najlepszym okresie stary serwis www oglądało do 100 000 osób miesięcznie. Po wielu zmianach wprowadzanych przez wyszukiwarki, szczególnie dotyczących responsywności, moja widownia zaczęła mocno maleć. Odnotowywałem spadki pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie wszyscy zainteresowani trafiali do wielu ciekawych wiadomości znajdujących się w Atlasie. 

Czas na zmiany, tylko jakim kosztem?

Była to okazja do odświeżenia opisów wszystkich gatunków drzew. Pojawiły się też nowe drzewa, odmiany i rodziny drzew. Wszystkie zdjęcia zostały zastąpione nowymi - w dużo wyższej jakości. Ich liczba przekracza 3 600. Natomiast duże, dokładne zdjęcia drzew z rozmiaru 640 x 480 px zmieniłem na 1 200 x 750 px. Serio - tak duże zdjęcia. Tego nie oferuje żaden konkurencyjny atlas drzew. Tych dużych zdjęć mam już ponad 2000. Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa. Starałem się, aby fotografie były ostre i prezentowały właściwe gatunki drzew. Dzięki temu ułatwią rozpoznawanie drzew w terenie. Dodawane będą nowe arboreta, które odwiedziłem w ostatnim czasie. Pracuję też nad skanami liści.

Zakładałem, że wszystkie prace zajmą mi około roku. Nie udało się w tym czasie tego zrobić, a dodam, że działam w pojedynkę, tylko po pracy i w weekendy. Jestem developerem, marketerem, pozycjonerem i fotografem jednocześnie. W międzyczasie, jak wiecie, prowadzę tego tu bloga i to dość systematycznie. Tego nie mogłem odpuścić.

Wszystkich prac było co niemiara. Samych zdjęć, jak dobrze liczyć, musiałem przyciąć prawie 6 000. Gatunków drzew do reedycji było ze 300. Godziny leciały. Z roku zrobiły się 3 lata. W sumie tysiące godzin kosztem wolnego czasu. Ale to już za mną. Cieszę się niezmiernie.

Nowy Atlas Drzew

Na dziś dzień Atlas Drzew działa po nowemu. Jest funkcjonalny w 95%. Jeszcze gdzieniegdzie jakieś strony i linki wyświetlają się w starych barwach albo prowadzą w złe miejsca. Do końca miesiąca wszystko zostanie skończone. Potem zacznę dodawać nowości z archiwum moich twardych dysków. Non stop jeżdżę po parkach, arboretach i ogrodach botanicznych, gdzie spotykam nowe gatunki drzew, które wspaniale sobie radzą w Polsce. W miarę wolnego czasu pokażę je w Atlasie Drzew. Naprawdę dużo rarytasów i rzadkości dendrologicznych czeka w kolejce.

Zapraszam do odświeżonej witryny internetowej www.drzewapolski.pl. Mnie się podoba, a na pewno jest lepsza od starej. Zachowałem wyszukiwarkę i ścieżkę dotarcia do gatunków drzew, aby nie mylić moich starych, najwytrwalszych użytkowników i czytelników. Nie wszystko jest niestety idealne. Zdjęcia trochę ważą, ale w takim serwisie są najważniejsze, co pewnie powoduje nieco wolniejsze wgrywanie się danych. Coś za coś. Wybaczcie.

Podoba się? Linkujcie do mnie i powiadomcie znajomych zainteresowanych naszą przyrodą. Tylko tak możemy dotrzeć do zainteresowanych wiedzą dendrologiczną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz